TEL2: Artikkeli 2 referointia…

Merryl Ford, Jacquiline Batchelor, From zero to hero – is the mobile phone a viable learning tool for Africa?

Artikkelissa tarkasteltiin kahden pilotin avulla olisiko kännykkä käyttökelpoinen oppimisväline Afrikassa ja voitaisiinko sitä käyttää oppimisprosessin tukemiseen. Artikkelissa esiteltiin kansainvälisen MobilED Mobile EDucation) hankkeen Etelä-Afrikassa kahdessa eri koulussa toteutetun pilotoinnin tuloksia.

Etelä-Afrikassakin on tyypillisiä kehitysmaiden ongelmia liittyen myös teknologioiden käyttämiseen opetuksessa. Internetin käyttö on vähäistä, ja siten enemmistö kansalaisista ei omaa ICT-lukutaitoa. Maan opetusministeriön (School Register of Needs) tehdyn selvityksen mukaan vuonna 2000 maan 28148 koulusta vain 58 %:lla oli sähköt, 55%:lla puhelimet, 30 %:lla oli tietokoneet ja 16 %:lla pääsy internettiin. Toisaalta on havaittu, että Afrikan kansalaisilla kännyköiden määrä kasvaa voimakkaasti, mutta koulut ovat kieltäneet kännyköiden käytön koulupäivien aikana. Erityisesti nuoret käyttävät tekstiviestin tyyppistä ja hintaista ”MXit” palvelua chattailuun (yli kolme miljoonaa käyttäjää, mikä on 45%:a 14-18 vuotiaista nuorista (News24, 2007)).

Kännykät erilaisine tietokonemaisine ominaisuuksineen ovat erittäin varteenotettava oppimisväline kehitysmaissa. Lisäksi kännyköiden käyttämiseen ei tarvita sähköä, niitä on helppo ylläpitää, helppo käyttää ääni- ja tekstivuorovaikutuksiin, ne ovat halpoja ja saavutettavissa. MobilED-hankkeen ensimmäisiin pilotointeihin kuului kännyköiden käyttäminen oppimisvälineenä edistyneessä yksityiskoulussa sekä valtion köyhässä koulussa. Artikkelissa kerrottiin hankkeen ensimmäisestä vaiheesta, missä luotiin ja testattiin kännyköiden avulla toteutettu oppimisskenaario.

MobilED-hankkeessa oli tavoitteena ottaa käyttöön sellainen teknologia, millä voidaan tukea olemassa olevaa sosiaalista infrastruktuuria ja millä mahdollistetaan tiedonjakaminen sekä yhteisöllinen tiedonrakentaminen. Kännyköillä nämä tavoitteet ovat mahdollisia erityisesti  mahdollistaen myös ajasta ja paikasta riippumattoman toiminnan. Kaikki hankkeen teknogiset välineet ja alustat käyttivät avoimia ohjelmistoja (Open Source Spftware, OSS).

Hankkeessa valittiin käytettäväksi ensin sellainen teknologia, mikä oli saatavissa myös Etelä-Afrikan köyhimmissä yhteisöissä. Vaikka kännyköitä on aika paljon käytettävissä, niissä on käytössä vain perustoimintaja kuten soitto- ja tekstiviestimahdollisuudet. Hankkeessa luotiinkin ensin prototyyppi puhumalla käytettävästä ja siten liikuteltavasta wikipediasta. Tällä mahdollistetaan tiedonsaaminen myös niille, joilla ei ole käytettävää internet-yhteyksillä olevaa tietokonetta.

Hankkeessa annettiin kouluihin käytettäväksi kännykät kuulokkeiden kanssa, kännykän latauslaite ja ohjeet MobilED palvelun käyttämiseen. Oppilaiden tavoitteena oli luoda äänellinen tietopaketti HIV/AIDS-aiheesta, missä oli mukana myös heidän omia näkemyksiä. Aiheeseen liittyen oppilaille järjestettiin erityyppisiä opetustilanteita. Pilotoinneissa havaittuja seikkoja olivat mm.

–          kännyköitä voitaisiin hyvin hyödyntää opetuksessa ja tukemaan oppimisprosessia formaaleissa kouluympäristöissä (oppilaat olivat innokkaita käyttämään teknologioita, jolloin opettajilla oli aikaa tukea oppimisprosessia)

–          kännykät pitäisi nähdä ”minitietokonemaisuuden” lisäksi myös mahdollisuutena erilaisiin opetusmetodeihin (opettajat tarvitsevat tähän lisäkoulutusta)

–          laajemmin pitäisi mahdollistaa tietoliikenneverkkojen käyttö kohtuullisin kustannuksin (esim. kouluille alennuksia maksuista)

–          koulussa käytettävä ”kännykkämyönteisyyden” kasvuun voivat koulut itse vaikuttaa eniten (asenne; kännyköitä käytetään oppimiseen ja sen tukemiseen, eikä vääriin tarkoituksiin)

–          lasten turvallisuutta voitaisiin parantaa siten, että kännyköitä voitaisiin säilyttää esim. kouluissa, jolloin lapset eivät kuljettaisi niitä itse (estetään mahdollisuus ryöstöihin jne.)

MobilED-hankkeen ensimmäisen pilotointivaiheen lopputulemana todettiin, että kännykät voisivat hyvin olla ICT oppimisväline Afrikassa.

Kategoria(t): TEL 2 Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti