Oppimisen teorioista ja teknologioiden opetuskäytöstä…

OTTO (oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö) opintojakso piti sisällään itsesäätöiseen oppimiseen, yhteisölliseen oppimiseen, tietokoneavusteiseen yhteisölliseen oppimiseen ja asiantuntijaksi oppimiseen liittyviä asioita. Opintojakson keskeiseksi oppimisympäristöksi muodostui purot.net- wikiympäristö, minne jokaisella ryhmällä oli omat tilansa erilaisten oppimistehtävien suorittamiselle. Lisäksi wikin kautta jaettiin oppimateriaalia ja luotiin mahdollisuus myös yli ryhmien väliselle keskustelulle.

OTTO-opintojaksolla oppimismenetelmäksi valittiin PBL (problem based learning), eli ongelmaperustainen/ongelmalähtöinen oppiminen. Ongelmalähtöisessä oppimisen menetelmässä erilaisten tietojen oppimisen lisäksi pitäisi oppia myös erilaisia taitoja, mm. ongelmanratkaisua, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja, itseohjautuvuuden taitoja, tiedon hankkimisen taitoja. PBL perustuu seitsemään askeleen, mitkä OTTO-opintojaksolla olivat:

  1. virikkeeseen tutustuminen ja epäselvien käsitteiden selventäminen (virikemateriaalina toimivat lähiopetuspäivien luennot)
  2. ongelman määrittely (opintojakson teemat laajoja, joten rajaus kaiken a & o)
  3. aivoriihi (ole luova, mikään idea ei ole huono idea, ainakaan aluksi)
  4. ilmiötä kuvaavan selitysmallin rakentaminen (keskeisimpien käsitteiden tunnistaminen ideoista ja niiden ryhmittely)
  5. oppimistavoitteen muotoilu (ryhmä kehittää ongelman/tutkimuskysymyksen, mihin lähtee hakemaan ratkaisua)
  6. itsenäisen opiskelun vaihe (jokainen joutuu töihin etsiessään ratkaisua ongelmaan)
  7. opitun tiedon soveltaminen ja arviointi (opiskelijakohtaisten tiivistelmien (ratkaisujen) yhtenäistäminen)

Keskeistä PBL:ssä on, että ryhmän jäsenille jaetaan selkeät roolit (puheenjohtaja, sihteeri, muut ryhmän jäsenet), jotta jokainen tietää mistä asioista huolehtii. OTTO-opintojaksolla tämä toteutettiin siten, että roolit kiersivät eri tehtävissä. Käytännössä opintojaksolla ratkaistiin kolme ongelmaa, eli oli caset 1, 2 ja 3. Ensimmäisen ongelman (case 1) tuotoksena syntyi wikisivuille tuotettu kirjoitelma. Toisen ongelman (case 2) tuotoksena syntyi miellekartta tai muu graafinen esitys ongelman ratkaisusta. Kolmannen ongelman (case 3) tuotoksen tuli olla joko kirjallinen tai graafinen esitys, mikä tuotiin myös wikiin. Lisäksi opintojaksolla tehtiin digitarina itse valitusta aiheesta, mikä kuitenkin piti liittyä oppimiseen ja teknologioiden hyödyntämiseen.

Opintojaksolla opittiin koko joukko uusia vimpaimia ja niiden hyödyntämistä tukemaan ja edistämään oppimista. Lisäksi virikeluentoja kuulimme asiantuntijuudesta (miten asiantuntijaksi voidaan oppia), ymmärtävästä oppimisesta, omien itsesäätelytaitojen arvioinnista, itsesäätöisestä oppimisesta teknologialla tuetussa oppimisympäristössä ja yhteisöllisestä oppimisesta. Kaikki virikeluennot, annetut artikkelit ja eri tehtävien ratkaisemiseksi haetut kirjoitukset olivat oikea lähtölaukaus näille Edutool-opinnoille, olivathan asiasisällöt juuri sitä mitä meidän pitäisi näissä opinnoissa oppia.

Kategoria(t): OTTO. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti