Affordansseista: Purot.net

OTTO-opintojakson aikana Purot.net – wikiympäristö muodostui keskeiseksi oppimisympäristöksi. Tämä wiki-ympäristö mahdollistaa ryhmille yhteisöllistä tiedonrakentamista siten, että jokainen ryhmän jäsen on sisällön tuottaja ja keskustelija. Wikissä voi tuottaa yhteisöllisesti erilaisia sisältöjä, kuten suunnitelmia, artikkeleita ja muistioita ja sinne voi tuoda sisältöjä muista sosiaalisen median palveluista sekä liitteitä (Purot.net, miksi wiki).

Pedagogiset affordanssit

Wikin hyvyys on myös sen avoimuus ja läpinäkyvyys. Jos opintojaksoa on suorittamassa määrätty opiskelijajoukko, voi jokainen käydä vierailemassa ja lukemassa eri ryhmien tuotoksia, myös kommentoiminen toisten ryhmien tuotokseen onnistuu. Lukemalla toisten kanssaopiskelijoiden kokemuksia myös itsekin oppii uusia asioita. Wikiin yleensä kirjauduttiin, mutta esim. kommentointi onnistui ilman kirjautumistakin. Kun ryhmän jäsenillä yhteisen tuotoksen tekeminen on tiedossa ja jokaisen ”vastuualueet” on määritelty, niin wikiin on jokaisen helppo tuoda omat koosteensa ja myös yhteisen tuotoksen tekeminen on jouhevaa. Purot.net wikiin opettaja voi upottaa oppimateriaalia ja toisaalta hän voi myös seurata esim. opiskelijoiden käyntiaktiivisuutta esim. arvioidessaan opiskelijoiden työpanosta.

Sosiaaliset affordanssit

Wiki onkin erittäin hyvä alusta silloin kun halutaan tehdä ryhmässä yhteisesti erinäisiä tehtäviä, koska jokaisella on mahdollisuus työskennellä silloin kun se parhaiten sopii, mutta tekeminen on läpinäkyvää muille ryhmän jäsenille. Asiantuntijuuden jako onnistuu vaivattomasti! Sen sijaan ryhmän keskustelu oli wikissä kohtuullisen haastavaa, koska se on asynkronista. Tämä tuli henkilökohtaisesti havaittua opintojakson yhden ryhmätehtävän aikana, mille sattui samaan aikaan itselleni työmatka. Oli aika työläs käydä läpi pitkä rimpsu kirjoituksia ja selvittää keskusteluiden ydin. Hankaluus tulee etenkin siitä, jos keskustelu on ollut erittäin vilkasta, niin voi joutua selaamaan tovin, ennen kuin saa kokonaiskuvan koko asiasta. Toisaalta ylipäänsä keskustelumahdollisuuden olemassaolo edesauttaa vuorovaikutusta huomattavasti, jos ryhmän jäsenet ovat linjoilla yhtä aikaa.

Teknologiset affordanssit

Purot.net – wikistä oli löydettävissä opetusmateriaalien lisäksi yhteinen keskustelu-alusta ja jokaiselle ryhmälle omat paikat yhteisölliseen tiedonrakentamiseen ja keskusteluun. Koko opintojaksolla hyödynnettiin monia muitakin affordansseja (esim. mindmeister- sekä wevideo-sovellus), joiden tuotokset olivat linkitettävissä wiki-ympäristöön. Sinällään purot.net – wiki oli kohtuullisen helppokäyttöinen, mikä on aina helpottava tekijä, kun eri teknologiset taidot omaavat oppijat yrittävät ottaa käyttöön uutta sovellusta. Wikin ”runkoa” on suhteellisen helppo muokata, esim. sinne voi tehdä erilaisia tiedostopolkuja, jos ryhmällä useampi tehtävänanto, niin jokaiselle voi tehdä omat alikansiot.

Lehmukset purossa yhteisöllisesti oppimassa – purot.net wikiin on mahdollisuus upottaa muitakin sovelluksia, kuten kuvassa olevaa MindMap miellekartta.

Kaiken kaikkiaan wiki-ympäristö osoittautui ensi kokemuksen jälkeen positiiviseksi kokemukseksi!

Kategoria(t): AFFORDANSSIT, Harjoituksia Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti